Mistrzowie Matematyki

Kategoria: Uczniowie

Mistrzowie matematyki czyli „Łowcy smoków”- dzieci młodsze i „Przygoda z Sherlockiem” – dzieci starsze

Naszym celem jest rozbudzenie wyobraźni oraz intuicji matematycznej u dzieci tak, aby z łatwością potrafiły zobrazować ilości kryjące się za liczbami, dostrzegać powiązania i regularności oraz samodzielnie rozwiązywać ambitne zadania. Pokazujemy, że matematyka nie musi być nudna i trudna, a podczas szukania rozwiązań można się świetnie bawić.

Początek edukacji to doskonały czas na rozwijanie talentów. Dzieci zaczynają lubić matematykę i później doskonale radzą sobie z nią w szkole!

W powszechnym mniemaniu uzdolnienia matematyczne są rzadkie. Przeczą temu jednak wyniki badań zrealizowanych w ramach programu „Dziecięca matematyka”. Wynika z nich, że więcej niż połowa dzieci przedszkolnych w Polsce charakteryzuje się zadziwiającą łatwością nabywania wiadomości i umiejętności matematycznych oraz matematycznym ukierunkowaniem umysłu. Zadziwia jednak fakt, że już po pierwszych miesiącach nauki szkolnej dzieci przestają manifestować swoje uzdolnienia. Oznacza to, że talenty matematyczne są obecnie marnowane.

Ellen i Robert Kaplanowie to naukowcy Uniwersytetu Harvarda, którzy uważają że każde dziecko ma matematyczny talent i można go rozwinąć. Nasze zajęcia są przygotowane w oparciu o ich metodę Math Circle, która daje wspaniałe wyniki. Dzięki niej dzieci odkrywają swoją wewnętrzną logikę, uczą się nieschematycznego myślenia. Kaplanowie opracowali szereg gier i zabaw, które pozwalają dzieciom dobrze zrozumieć działania arytmetyczne i zacząć biegle rachować. Jednak najważniejszym elementem metody jest samodzielne rozwiązywanie przez dzieci problemów logicznych i matematycznych, co rozbudza ich intuicję matematyczną i umiejętność myślenia.

Co Twoje dziecko wyniesie z kursu

  • Pobudzi swoją ciekawość matematyczną oraz rozwinie umiejętność dedukcji.
  • Nauczy się nieschematycznego myślenia i odkryje własną wewnętrzną logikę.
  • Rozpocznie przygodę z matematyką w formie dobrej zabawy.
  • Przekona się że matematyka nie jest trudna i nudna.
  • Twoje dziecko polubi się uczyć, bo pokażemy mu, jak to robić!
  • Zdobyta dodatkowa wiedza sprawi, że będzie błyszczeć w szkole.
  • Nabierze pewności siebie – będzie wiedziało, że zawsze sobie poradzi!

 

Cztery filary naszego kursu:

Nauka liczenia
– zabawa w liczenie to coś, czego Twoje dziecko nie doświadczy w szkole. Ciekawe zabawy i gry z liczbami sprawią, że nauka liczenia stanie się fascynująca. Specjalnie skonstruowane pomoce naukowe pozwalają rozwinąć umiejętność rozpoznawania zbiorów, ilości i przygotowują do dodawania, odejmowania, mnożenia i dzielenia nawet dużych liczb.

Zadania logiczne
– wprowadzą Twoje dziecko w świat rozwiązywania zadań, poszukiwania niestandardowych odpowiedzi i najlepszych rozwiązań. Są to podstawowe umiejętności wykorzystywane na dalszym etapie edukacji podczas nauki nie tylko matematyki, ale także informatyki, fizyki, chemii czy biologii.

Pewne siebie dziecko
– jest bardziej otwarte na świat i szybciej uczy się nowych rzeczy. Wykorzystując gry, dramy i zabawę uczymy współpracy i radzenia sobie z emocjami.

Gra fabularna
– spaja wszystkie elementy kursu i sprawia, że rozwiązywanie zadań matematycznych staje się niezapomnianą przygodą. Nauka zupełnie nie kojarzy się z nudnym ślęczeniem nad książkami. Na każdych zajęciach dzieci mają do wypełnienia misję, podczas której z wypiekami na twarzy, przeżywają emocjonujące przygody. Dzięki temu rozwijają wyobraźnię, pamięć, koncentrację i logiczne myślenie.

 

Sprawne liczenie i pasja do rozwiązywania zadań

Szkoła uczy liczenia. Nauka ta polega w większości na żmudnym wykonywaniu działań (od najprostszych) i często jej efektem ubocznym jest zniechęcenie dzieci. Liczenie zaczyna kojarzyć się z czymś nieciekawym i nudnym. Zajęcia są tak skonstruowane, że dziecko poprzez gry i zabawy uczy się sprawnie rachować. Dziecko, ma wyobrażenie ilości, które dodaje, mnoży etc. więc przeżywa matematykę bardziej konkretnie niż abstrakcyjnie.

Zabawy dużymi liczbami z wykorzystaniem pomocy Montessori są dla dzieci dużo ciekawsze i inspirujące niż sumowanie kilku patyczków w przedszkolu. Małe dzieci uwielbiają duże liczby i co najważniejsze – doskonale sobie z nimi radzą!

Każde zajęcia rozpoczynamy zadaniem logicznym, aby już na początku pobudzić ciekawość matematyczną. Zapis i operacje matematyczne nie są naszym celem, a tylko narzędziem w rozwiązaniu postawionego problemu. Dzięki temu, że nie potrzebujemy formalnego zapisu matematycznego, potrafimy z dziećmi intuicyjnie przerobić zagadnienia, które w szkole pojawią się dużo później i to od razu w formie zagmatwanych wzorów. Dzięki zajęciom wiele elementów matematyki dzieci potrafią zrozumieć intuicyjnie.

W programie dla młodszych dzieci wykorzystujemy Tablice matematyczne Glenna Domana, dzięki którym dzieci nieświadomie przyswajają język matematyki i matematyczne wzorce. Pokazujemy dzieciom ilości, działania, ale nie tłumaczymy zależności. Tablice pobudzają instynkt matematyczny dziecka i zdolność mózgu do odkrywania wzorców i prawideł. Dzięki tej stymulacji dziecko coraz lepiej rozumie „gramatykę języka matematyki”. Karty są wykorzystywane do rozpoznawania zbiorów i ilości oraz przygotowują do dodawania, odejmowania, mnożenia i dzielenia dużych liczb.

 

Elementy matematyki

Jeżeli myślisz, że matematyka dla małych dzieci to tylko liczenie najpierw do 10 a potem do 100, to przekonaj się jakie elementy zawierają nasze kursy. Oczywiście trudnoś poruszanych zagadnień jest dostosowana do możliwości dzieci i wzmacnia rozwój talentu matematycznego.

  • Jak wyglądałby świat bez matematyki, jak liczyły nasz babcie
  • Liczby wielkie i bardzo małe, parzyste i nieparzyste, ujemne
  • Dodawanie, odejmowanie i mnożenie dużych liczb na pomocach Marii Montessori
  • Potęgowanie, ułamki, działania modulo – dzielenie i reszta z dzielenia
  • Równania z jedną i dwoma niewiadomymi
  • Elementy logiki, prawdopodobieństwa i kombinatoryki
  • Ciągi liczb, tworzenie i odczytywanie wykresów
  • Figury geometryczne, wielościany, obliczanie pola, rzutowanie konstrukcji
  • Twierdzenie Pitagorasa
  • Skala i tworzenie map
  • System binarny
  • Soroban – działania na japońskim liczydle

 

“Odważni jak lwy” i pomocna pewność siebie

Twoje dziecko wchodzi dopiero w świat powszechnej edukacji. Wiąże się to z wieloma nieznanymi mu sytuacjami i emocjami. Pierwsze doświadczenia są dla niego bardzo ważne i będą rzutować na podejście do szkoły i to, jak będzie tam traktowane.

“Odważni jak lwy” to stosowana przez nas sprawdzona metoda gier, dram i zabaw, które pomogą Twojemu dziecku odkryć i docenić swoje mocne strony. Gry i zabawy pokazują, jak radzić sobie z niechcianymi emocjami. Odgrywane dramy rozwijają empatię i uczą nawiązywania dobrych relacji z innymi. Kształtujemy postawę „poradzę sobie!”. Dzięki temu dzieci są pewne siebie, bardziej otwarte i z łatwością nawiązują nowe znajomości, co jest ważne przy rozpoczynaniu szkolnej “kariery towarzyskiej”.

 

Dodawanie frajdy

Jeśli Twoje dziecko będzie miało do wyboru: uczyć się matematyki albo zagrać w grę… wybierze grę, tak jesteśmy skonstruowani. Gra sprawia frajdę, nauka (przynajmniej ta klasyczna) jest nudna. Gra fabularna, która łączy ze sobą wszystkie elementy kursu opiera się na systemie motywującym zwanym grywalizacją (przenoszenie elementów znanych z gier by motywować zmiany zachowań w życiu realnym). Dzieci kochają taki sposób uczenia się. „Magiczny krąg gry” sprzyja tworzeniu atmosfery akceptacji i twórczej pracy oraz daje odwagę i zwiększa wiarę we własne możliwości.

Centrum Nauki i Muzyki

Kursy i warsztaty dla młodzieży i dorosłych:

Szkoła Muzyki Rozrywkowej
Kursy rozwoju i praca z zasobami

Centrum Nauki i Muzyki w sieci:

© Akademia Nauki w Bielsku-Białej  |  ul.Górska 3a,   Bielsko-Biała,    tel. (33) 815 15 14